
- شمارهبر ارکستر سمفونیک افکار و احساسات خویش هستید. نباید گامهای خود را با صدایطبلو شیپور دیگران هماهنگ کنید. گوش به نوای درون خود بسپارید. نواهایی که ازدرونتان برمی خیزد شد را هدایت کنید.
- ماموجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم، ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سربرآورده ایم.
- وقتییک دانه ی گیاه میکاری، هزاران هزار دانه می شود، همه اشبرای تو. وقتی یک گل به کسی میدهی، هزاران هزار گل از دیگران میگیری؟ میدانی عزیز،تو روی گنج داری زندگی می کنی و امیدوارم این را بدانی.
-سلیمان باش و دستور بده. به خشمت بگو: برو آن طرف بایست. برو و بر سر تکبرم خالیشو. به قهرت بگو: شما بفرمایید و بین من و جناب دروغ قهر برقرار کنید. به دیودرونت قاطعانه بگو: نه، من غلام تو نیستم. تو غلام منی. مانند سلیمان ملکوجودت را فرمانروایی کن.
- خیلیخوب است که انسان زیبایی ها و خوبی ها را ستایش کند و خوبی های مردم رابیان کند آن وقت اگر این ستایش برای خود حق باشد برمی گردد به حق ولی اگر اینستایش را برای این کرد که به یک چیز دنی و حقیری برسد آن وقت این ستایش مانع میشود بین انسان وحق، و نشانه ی دلبستگی به این دنیا است.
- مشکلفرصتی است تا چیز مسی در وجودت را به طلای ناب تبدیل کنی.
- کسی که بینایی را خلقکرده است، یقینا بیناست. یک کور نمی تواند بینایی را خلق کند، پس او تو را میبیند، از او کمک بخواه.
- انسانها معمولا ما راتشویق می کنند که به بهای از دست دادن کنجکاوی، احتیاط را برگزینیم، از مجهولاتبپرهیزیم و پا به وادی ناشناخته ها نگذاریم؛ ولی به این حقیقت توجه کنیم که زندگیکه در آن لذت کشف کردن نباشد، حتما طعمی امتحان شده دارد و تکراریست...
- هیچ دعایی بالاتر ازاین نیست که خدا ما را از خودش دور نکند و هیچ دردی هم بالاتر از درد هجران نیست.
- اگرمی گویند ذکر کنید، منظور این نیست که یک تسبیح دستمان بگیریم و بگوییم: یا الله،یا رحمان یا رحیم و..، اسم ببریم! اینها ذکر نیست. ذکر اینست که او در کل زندگی ماحضور داشته باشد. اگر یک اسم خدا جمیل است، پس باید در معماریمان، توی رفتارهایمان،در ظاهر و باطنمان و در صحبت کردنمان باشد. کو جمیل!؟ که تو می گویی من ذاکرم! هرکس به اسماء الله ذاکر نباشد زندگیش سخت و معیشتش تنگ می شود.
- درزندگی مهم این نیست که به ایده آل زندگی تان برسید، بلکه مهم این است که در مسیررسیدن به ایده آل زندگی تان حرکت کنید.
-احوال پرسی های ما به صورت تعارف در آمده و سریع تمام می شود، ولی وقتی می گوییمحال تو چطوره؟ یعنی واقعا دلم میخواهد بدانم و میخواهم بیایم در زندگی تو و بدانمچه نیازی داری؟ ما اگر واقعا حال هم را بپرسیم خیلی از مشکلات حل میشود.
- عشقاشتراک در مسیر است. هر دو نفری که میخواهند با هم ازدواج کنند اولین سوالی کهباید از هم بپرسند اینست که تو داری کجا می روی؟ اگرهردو نفر گفتند دارند بسویخداوند می روند اینها عاشق هم می شوند، و گرنه هرکدام در یک ایستگاهی پیاده میشوند، انسان باید برود تا برسد به آن ایستگاه نهایی که دیدار پروردگار است.
- دروغخودش جهنم است، به محض اینکه آدم دروغ می گوید نظام فکری اش به هم می خورد و تمرکزحواسش را از دست میدهد و کم حافظه می شود. چون آدم دروغگو اضطراب دارد ودلش هم نمیخواهد که فاش بشود و هر دروغ آدم را به دروغ دیگری می کشاند و یکی دو تا دروغانسان که فاش شد هویت او زیر رسوال میرود؛ شخصیت اجتماعی انسان و حضور آدم درجامعه به هم می خورد و این ادامه پیدا می کند تا قیامت وبه شکلهایدیگری ظهور پیدا می کند و این طور نیست که شما را به خاطر دروغ مجازات کنند، بلکهخود این دروغ مجازات شماست.
- شیطان الزام نمی کند بلکه افشا می کند و کارشیطان افشاگری است،شیطان یک مقدار علف دستش می گیرد و می آورد جلوی دهان آدمها، اگر کسی قاپ زد و علفرا خورد معلوم است که خود او در عالم بهایم بوده و گرنه اگر انسان باشد که علف نمیخورد، شیطان قادر نیست کسی را اجبار کند.
- اگر کسی را که خطایی از او سرزده خواستید ببخشید یک راه آن استکه به او بگویید تو را بخشیدم و او را رها کنید، ولی یک راه دیگر اینست که آننقصانی که در او هست و به سبب آن نقصان این بی ادبی و ظلم در او حادث شده را از اوبگیرید و تبدیل به کمال کنید و این بهترین راه بخشش است.
- قناعت به این منظور نیست که انسان بی عرضه شود و کار نکند و دنیاطلب نباشد، بلکه قناعت یک اختیار است و قانع کسی است که در عین امکانات می گویداینها مزاحم من است و اینها را نمی خواهم، و امکانات خودش را صرف خیر و خوبی کند.
- از دست هیچ کس نباید عصبانی شد چون آدمها در یک مسیر و با یکفضا، ژنتیک و وراثت خاصی آمدند وارد این عالم شدند و یک چیزهایی هم روی آنها اثرگذاشته، شما اگر می توانید آنها را بهتر کنید و گرنه عصبانیت معنی نمیدهد.
- این عالم قانون دارد و این طور نیست که انسان دروغی بگوید وبعدخیرات و برکات به او برسد.
- همه ی عمرتان را صرف این بدنی که قرار است سر آخر غذای کرمها شودنکنید؛ صرف چیزی کنید که فرشتگان می خواهند بردارند و ببرند.
- کینه ی هیچکس را به دلتان راه ندهید، چون آدم را آلوده می کند.ما اگر کینه ای بخواهیم بورزیم باید به آن بدی هایی که در درون خودمان هست کینهبورزیم.
- دوستان خوب انتخاب کنید تا آنهایی که خوب نیستند متوجه بشوند کهدارند کنار گذاشته میشوند، که بروند و چیز خوبی یاد بگیرند و خودشان را اصلاحکنند.
- در دنیا هر چه فساد هست از این نیست که حق را نمی شناسند، بلکهمال اینست که تسلیم حق نمی شوند.
- اگر در ما استعدادی هست باید حقش را ادا کنیم.
- مردم همه فقیرند مثل خود شما. جز شما کسی نمی تواند به شما چیزیبدهد، مگر اینکه یکی بیاید و از ثروت خودتان باخبرتان کند.
- ما نباید فکر کنیم که عالم پر از هیاهو و جنگ و غوغاست و سخن مابه جایی نمی رسد، باید حرفمان را بزنیم.
- بهترین دوست کسی است که یادآور از کسی باشد که از یادمان رفته(پروردگار).
- اگر خورشید طلوع و غروبی نداشت ما نور خورشید را احساس نمیکردیم، و به این دلیل است که ما خداوند را که این قدر ظاهر است، نمی توانیمببینیم.
- اگر همه ی لذت ها را بدون جهد و کوشش در اختیار ما می گذاشتند ازذوق و مطلوبیت می افتادند.
- ایرانیان باستان هیچ وقت آتش پرست نبودند بلکه آتش را فقط قبلهکرده بودند و همه خداپرست بودند.
- اگر انسان در درون، حرارت و شعله ای داشته باشد همه ی سرماهای بیرونرا گرم می کند و این سرماهای بیرون با جامه ای و با مختصر گرمایی گرم میشود ولیسرماهایی در دل انسانهاست که جز به نور عشق گرم نمی شود.
- ریا یعنی چیزی مافوق و برتر را وسیله ی چیزی قرار بدهید که مادون است،آنچنان که نماز که وسیله ی تقرب به خداست وقتی ریا در آن بیاید، میشود وسیله تقرببه میرزاحسن که حاجی بازاراست و اوست که رزق و روزی این شخص را تعیین می کند، هرچهنسبت به آنچه که در دل هست اضافه شد آن ریاست.
- توبه ی حقیقی یعنی عبور از مرتبه ای به مرتبه دیگر و توبه ایننیست که بگویی من فلان کاررا دیگر انجام نمیدهم، اگر آن گناه را به یاد آوردی وحلاوتش زیرزبانت نیامد، بلکه مرارت و تلخی آن زیر زبانت آمد معلوم می شود که بهدرجه ی کامل تری رسیده ای و ذائقه ات درست شده به یک کمالی رسیده ای.
- هرموسیقی ای را که می خواهید گوش دهید، ببینید از کجا می آید اگراز شهرت طلبی و بی بندوباری و و پول طلبی می آید، معلوم است که شما را به همان جادعوت می کند و به همان جایی هم که از آن می آید منتهی می شود.
جملات کوتاه و زیبای جبران خلیل جبران...
ما را در سایت جملات کوتاه و زیبای جبران خلیل جبران دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 75 تاريخ: جمعه 11 خرداد 1397 ساعت: 6:55